![کتاب پیشنهادی پاییز 99- سال کتاب پیشنهادی پاییز 99- سال](https://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-پیشنهادی-پاییز-99-سال-420x280_c.jpg)
این بار هم به سنت هر فصل و هر سال، فهرست 10 کتاب پیشنهادی پاییز 99 را که در روزهای اخیر پیشنهاد شده معرفی می کنیم.
بزودی این رویه معرفی کتاب و انتشار خلاصه ای از چند کتاب پیشنهادی پاییز 99 را به صورت فصل نامه و چه بسا ماهنامه ادامه خواهیم داد.
این صفحه به پیشنهاد کتاب برای مطالعه و معرفی کتاب های خوب روانشناسی موفقیت و مدیریت اختصاص یافته است .
البته میدانیم که تعریف و انتخاب کتاب خوب، تا حد زیادی سلیقهای است و منظور ما کتاب خوب به سلیقهی عموم است.
ما در اینجا اصرار نداریم همه انواع کتابهای موفقیت مدیریت و روانشناسی معروف را معرفی کنیم و نام ببریم؛
بلکه تنها به سراغ کتابهایی خواهیم رفت که از اعتبار نسبتاً بالایی برخوردارند و – به گمان ما – ارزش خواندن دارند.
به عبارتی صرفاً به بهترین کتابهای روانشناسی ، مدیریت میپردازیم و قصد نداریم به کتاب های معروف و پرفروش ترین کتاب های روانشناسی و مدیریتی بپردازیم.
![راهنمای خرید کتاب](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/راهنمای-خرید1.jpg)
بریم برای لیست کتاب 99 :))
اولین کتاب پیشنهادی پاییز 99: هنر شفاف اندیشیدن
این کتاب گرچه بارها و بارها شنیده شده اما هنوز بسیاری آن را نخوانده اند.
کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی را نمیتوان یک کتاب اوریجینال در زمینه خطاهای شناختی تصمیم گیری دانست، اما بیتردید میتوان آن را یک مرجع مناسب، مفید، روان و سرگرمکننده دانست که عملاً نویسنده، آن را به وسیلهی بازخوانی و خلاصه کردن کتابهای کلیدی این حوزه انجام داده است.
هر ایرادی به کتاب وارد باشد، قطعاً خسته کننده بودن در فهرست ایرادهایش نیست.
![هنر شفاف اندیشیدن-کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-پیشنهادی-پاییز-99.jpeg)
هنر شفاف اندیشیدن در ۹۹ فصل تنظیم شده و میتوان حدس زد که نویسنده، بیش از آنکه به تهیه یک فهرست جامع و مانع فکر کند، به خطاهای شناختی و قضاوتی ذهن انسان تکیه کرده و سعی کرده با بستن محتوا روی یک عدد جذاب (و استفاده از تکیه گاه ها و لنگرهای ذهنی)، جامع بودن، قابلیت خوانده شدن سریع و زیاد بودن فهرست خطاها را به خواننده القا کند.
کتاب هنر شفاف اندیشیدن در واقع یک گردآوری است.
گردآوری دقیق و ظریف با مثالهای زیبا و کاربردی از کتابهای متعددی که در زمینه تصمیم گیری نوشته شدهاند.
خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن
دومین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم
این کتاب آنقدر معروف است که مجبور شدیم علاوه بر معرفی در مقاله پرفروش ترین کتاب های سال 99 ، در اینجا نیز نامش را ذکر کنیم.
سیلیگ استاد دانشگاه استنفورد را بیشتر به خاطر سخنرانیهایی که دربارهی کارآفرینی دارد و کارگاه های کارآفرینی که برای جوانان و استارت آپ ها برگزار میکند میشناسند.
![کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-پیشنهادی-پاییز-99-1024x1024.jpg)
او در کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم، تعدادی از نکات مهم دربارهی کارآفرینی را به زبان ساده شرح داده است.
برخلاف عنوانی که سیلیگ انتخاب کرده، این کتاب میتواند برای افرادی که مدتهاست از بیستسالگی عبور کردهاند نیز مفید باشد.
علاوه بر مثالهای کارگاهی، داستانها و نکاتی هم که سیلیگ از دنیای کسب و کار نقل میکند، به خوبی در ذهن مخاطب میماند.
به عنوان نمونه، همهی ما شنیدهایم و میدانیم که مهم است به درستی تشخیص دهیم که با چه محصولها و کسب و کارهایی رقابت میکنیم.
سومین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : زندگی خود را طراحی کنید.
کتاب چگونه زندگی خود را طراحی کنید، میکوشد استفاده از تفکر طراحی در برنامه ریزی و هدف گذاری زندگی را به ما بیاموزد.
![زندگی خود را طراحی کنید - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-پیشنهادی-پاییز-99-1.jpg)
این کتاب خوب و ساده، توسط بیل بورنت و دیوید ایوانس نوشته شده که هر دو سابقهی کار طراحی در حوزهی تکنولوژی دارند و اکنون در دانشگاه استنفورد، میکوشند استفاده از آموختههای کسب و کار در زندگی شخصی را به دانشجویان آموزش بدهند.
چرا به ما قبولاندهاند که سالهای تحصیل، بهترین سالهای زندگی ماست؟
چرا باید هر کس در هر رشتهای که درس خوانده کار کند؟
اصلاً فرض کنیم همسو بودن مسیر شغلی و رشته تحصیلی خوب است. آیا این چیزی است که واقعاً باید منتظرش باشیم؟
ضمناً آیا اصرار بر این دیدگاه اثباتناپذیر که سالهای تحصیل بهترین سالهای زندگی است، جز به این معناست که پس از خروج از دانشگاه باید مسیری نامطلوب و نزولی را تا آخرین لحظهی زندگی تجربه کنیم؟
اینها سوالهایی هستند که در نخستین صفحات کتاب زندگی خود را طراحی کنید با آنها روبرو میشوید.
خرید کتاب زندگی خود را طراحی کنید
چهارمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : فرمول موفقیت
کتاب فرمول موفقیت یک کتاب روانشناسی موفقیت از نوع بازاری آن نیست.
باراباشی در این کتاب کوشیده است برخی از قوانین حاکم بر موفقیت را با خوانندگان خود در میان بگذارد.
او میکوشد به ما بفهماند که چرا تا به حال، آنقدر که میخواستهایم موفق نشدهایم و البته باقی ماجرا (یعنی پیدا کردن مسیر موفقیت) در این کتاب بیشتر بر عهدهی خواننده گذاشته شده است.
فرمول، یک کتاب خوب برای کسانی است که دوست دارند در زمینهی موفقیت کتاب بخوانند، اما کتابهای انگیزشی آنها را راضی نمیکند.
![فرمول موفقیت - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/فرمول-موفقیت.jpg)
چند جمله از کتاب باراباشی را در این زمینه بخوانیم :
موفقیت به تو و عملکرد تو اشاره ندارد؛ بلکه به ما اشاره دارد. اینکه ما عملکرد تو را چگونه درک و دریافت میکنیم [و چه برداشتی از آن داریم].
این تعریف، نقطهی آغاز بحث ما و پایهی همهی تحقیقاتی است که در این کتاب به آنها اشاره شده است.
عملکرد (= کاری که تو انجام میدهی) میتواند رکورد تو در دوچرخهسواری باشد؛ یا تعداد خودروهایی که معامله کردهای؛ یا امتیازی که در یک امتحان تستی به دست آوردهای.
عملکرد متغیری است که تو تا حدی روی آن کنترل داری: تو با تمرین کردن و برنامهریزی و توسعهی مهارتهایت میتوانی عملکرد خودت را بهبود دهی و حتی عملکردت را با عملکرد دیگران مقایسه کنی.
اما موفقیت به کلی چیز دیگری است: موفقیت یک مقیاس جمعی است که نشان میدهد عکسالعمل مردم به عملکرد تو چیست.
به بیان دیگر، اگر میخواهیم موفقیت خود را اندازه بگیریم، نمیتوانیم صرفاً در خلاء به عملکرد و دستاوردهایمان نگاه کنیم.
بلکه باید جامعه و جمعی را که در آن عضو هستیم بررسی کنیم و ببینیم پاسخ و عکسالعمل آنها به دستاوردهای ما چیست.
پنجمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : شغل مناسب شما
اگر شما هم از جملهی کسانی هستید که معتقدند هر شخصیتی برای شغل یا مشاغل مشخصی مناسب است، کتاب شغل مناسب شما میتواند برایتان جذاب باشد.
![شغل مناسب شما - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/شغل-مناسب-شما.jpg)
پاول تایگر در این کتاب میکوشد به این پرسش خواننده پاسخ دهد که: «چه شغلی مناسب من است؟»
او برای پاسخ دادن به این پرسش به سراغ مدل MBTI میرود.
این کتاب هم برای یادگیری MBTI و هم برای تطبیق MBTI با مشاغل مختلف، کتابی ارزشمند است.
در این کتاب روش تیپ شناسی MBTI را – که گاهی به اشتباه شخصیت شناسی MBTI مینامند – مبنا قرار میدهند و معتقدند که برای هر شغلی، میتوان تیپ شخصیتی مناسبی را تعریف کرد و در نظر گرفت.
اگر فرض کنیم که شما به تطبیق شخصیت و موقعیت شغلی توجه دارید و آن را مهم میدانید، و نیز اینکه تیپشناسی MBTI برایتان جذاب و مقبول است، میتوانیم بگوییم کتاب شغل مناسب شما نوشتهی پاول تایگر و باربارا تایگر شما را راضی میکند.
این کتاب با عنوان اصلی Do What You Are (همان کُنید که هستید) منتشر شده و مترجمان آن (مهدی قراچه داغی و حسین رحیم منفرد) آن را با خوشسلیقگی به شغل مناسب شما ترجمه کردهاند.
خرید کتاب شغل مناسب شما
ششمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : تئوری انتخاب
ویلیام گلاسر، روانپزشکی است که از چارچوبهای متعارف روانپزشکی فاصله گرفته است.
او اصرار دارد که راهکار بسیاری از مشکلات ما انسانها، در اصلاح رفتارها و انتخابهایمان نهفته است و نه استفاده از دارو های شیمیایی.
![تئوری انتخاب - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/تئوری-انتخاب.jpg)
او معتقد است که هر چه مرکز کنترل درونی در انسانها بیشتر تقویت و تثبیت شود، مشکلات و چالشهایشان در زندگی کمتر خواهد شد.
گلاسر نگرش روانشناسی رایج را روانشناسی کنترل بیرونی (External Control Psychology) یا روانشناسی بروننگر مینامد.
در مدل او که آن را نظریه انتخاب (Choice Theory) مینامد، منشاء رفتارها، احساسات و انگیزههای انسانها، انتخابها و رفتارهای هر فرد و تحلیلهای درونی او در نظر گرفته میشود.
ده اصل اساسی نظریه انتخاب
گلاسر در سیزدهمین فصل کتاب خود با عنوان بازتعریف آزادی شخصی شما (Redefining Your Personal Freedom) نکات کلیدی نظریه انتخاب را در قالب ده اصل خلاصه میکند و در چند سطر، به توضیح هر یک از آنها میپردازد:
تنها کسی که ما میتوانیم رفتارهایش را کنترل کنیم، خودمان هستیم.
تنها چیزی که بین ما و دیگران رد و بدل میشود، اطلاعات است.
اینکه با این اطلاعات چه کنیم، به انتخاب خودمان بستگی دارد.
تمام مشکلات روانشناختی بلندمدت، از جنس «مشکلات در رابطه» هستند.
مشکل رابطهای، همواره بخشی از زندگی کنونی ما است. ما میتوانیم از خیلی چیزها آزاد شویم.
اما هرگز نمیتوانیم بدون حداقل یک رابطهی شخصی رضایتبخش، شادمانه زندگی کنیم.
رویدادهای دردناک گذشته، در آنچه امروز هستیم نقش مهمی دارند؛ اما مرور دوبارهی آنها، کمک چندانی به نیاز امروز ما (بهبودِ رابطهی فعلیمان) نمیکند.
ما پنج محرک اصلی ژنتیکی داریم: نیاز به زنده ماندن، نیاز به عشق و تعلق خاطر، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح
ما برای تأمین این نیازها، باید یک یا چند تصویر را در دنیای کیفی خود بهبود دهیم.
دنیای کیفی بخشی از دنیای ماست که از مهمترین چیزهایی که میدانیم و میشناسیم تشکیل شده است.
ما از لحظهی تولد تا مرگ، مشغول «رفتار کردن» هستیم.
رفتار کلی (Total Behavuir) از چهار بخش جداییناپذیر تشکیل شده است: عمل، فکر، احساس و فیزیولوژی
رفتارها همیشه باید در قالب فعل یا مصدر بیان شوند [و حتماً خودمان فاعل جملهها باشیم].
به جای من افسرده شدهام یا دچار افسردگی هستم، بگوییم من انتخاب کردهام افسرده باشم؛ من افسردگی میکنم؛ یا خودم را افسرده کردهام.
رفتار همیشه انتخابی است. البته ما روی دو بخش فکر و عمل قدرت انتخاب داریم و فیزیولوژی و احساس، به عنوان تابعی از این انتخاب ما، تحت تأثیر قرار میگیرند.
خرید کتاب تئوری انتخاب
هفتمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : استراتژی اقیانوس آبی
کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy) را بیتردید میتوان یکی از کتابهای کلاسیک حوزه مدیریت و استراتژی دانست.
بحث استراتژی اقیانوس آبی، حول یک مفهوم شکل گرفته است: رقابت یا Competition.
![اقیانوس آبی - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-استراتژی-اقیانوس-آبی.jpg)
آقای دبلیو چان کیم (W. Chan Kim) و خانم رنه مابورنیا (Renee Maubourgne) این بحث را برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ در قالب مقالهای در نشریه کسب و کار دانشگاه هاروارد ارائه کردند.
نگاه چان کیم و مابورنیا به بحث رقابت با نگاه و الگوی رایج در بازاریابی و فروش تفاوت دارد:
آموزش جامع بازاریابی دیجیتال-دیجیتال مارکتینگ
در نگاه اول ممکن است این حرف، شبیه جملات قصار سان تزو در کتاب هنر جنگ آوری به نظر برسد.
او هم در آنجا تأکید میکند که ژنرالهای بزرگ، در جنگها پیروز میشوند؛ اما بزرگترین ژنرالها اصلاً وارد جنگ نمیشوند و اجازه نمیدهند فضای جنگی شکل بگیرد.
اما نباید فراموش کنیم که کتاب استراتژی اقیانوس آبی، مجموعهای از دستورالعملها، توصیهها و راهکارها را نیز در این زمینه در اختیار خواننده قرار میدهد.
خرید کتاب اقیانوس آبی
هشتمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : خرده عادت ها (عادتهای اتمی)
محتوای کتاب خرده عادت ها یا عادتهای اتمی (Atomic Habits) برای کسانی که کتاب اثر مرکب دارن هاردی یا برتری خفیف جف اولسون را خواندهاند، آشنا خواهد بود.
جیمز کلییر، عادت را روال یا رفتاری تعریف میکند که «به طور منظم و در بسیاری موارد، خودکار انجام میشود.»
اصطلاح اتم هم که در عنوان کتاب برای توصیف عادتها به کار رفته (عادتهای اتمی) برای ما دو ویژگی را تداعی میکند: یکی خُرد و کوچک بودن و دیگری اثرگذاری بزرگ (شبیه atomic bomb).
پیام کتاب هم همین است که از عادتهای خرد و کوچک و تأثیر آنها در زندگی غافل نشوید و برای تغییر عادتهای خود، هر چقدر هم که ساده و کوچک بهنظر میرسند، وقت بگذارید.
![خرده عادت ها - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/کتاب-پیشنهادی-پاییز-99-3-1.jpg)
قسمتهایی از کتاب خرده عادت ها
1- با یک مرتبه تخطی از برنامهتان، ناامید نشوید
هیچوقت اولین اشتباه شما را نابود نمیکند.
مسئلهی نابودکننده، آن اشتباهات مکرری است که به دنبال آن میآیند.
یک بار از دست دادن، تصادف است؛ دفعهی دوم، عادتی جدید است.
2- عضو چه گروههایی هستید؟
یکی از موثرترین راهها برای ایجاد عادتهای بهتر این است که به گروهی بپیوندید که در آن، رفتار دلخواه و مطلوب شما رفتار عادی محسوب میشود.
عادتهای جدید هنگامی دستیافتنی به نظر میرسند که ببینید دیگران هر روز آن رفتار را انجام میدهند.
… فرهنگ شما انتظاراتتان دربارهی «معمولیبودن» را مشخص میکند.
پس با افرادی سر و کار داشته باشید که عادتهایی دارند که دوست دارید در خودتان داشته باشید.
خرید کتاب خرده عادت ها
نهمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : ماندن در وضعیت آخر
«من خوبم و تو خوبی. اما احساس خوبی ندارم!».
این مفهومی است که کتاب با آن آغاز میشود.
کتاب به واقعیتهای مختلفی در حوزه احساس انسانی میپردازد.
اینکه احساسات برای هر فردی منحصر به فرد است.
اگر چه ما از واژهها برای بیان آنها استفاده میکنیم اما معنای «غم» برای من، ممکن است با معنای «غم» برای تو متفاوت باشد.
ریختن احساسات در قالب کلمات، مانند تلاش برای تبدیل یک نقاشی بزرگ، به یک قطعهی موسیقی است.
اگر چه چنین کاری، قابل تصور است، اما باید به خاطر داشته باشیم که بخشی از اطلاعات و دادهها در این میانه به دست فراموشی سپرده میشوند.
![ماندن در وضعیت آخر - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/ماندن-در-وضعیت-آخر.jpg)
تام هریس در «ماندن در وضعیت آخر» به ما یادآوری میکنند که احساسها نه خوب هستند و نه بد. آنها فقط واقعی هستند؛ همین.
تنها راه تغییر احساسات، شناخت منشا آنها و واقعیت پشت آنهاست.
هریس، هر نوع رفتاری را که از انسان سر میزند، نوعی افشاگری میداند.
چیزی که باعث میشود نگرش و احساس ما، برای دیگران آشکار شده یا لااقل نشانههایی از آنها پدیدار شود.
گفتگوی درونی، مفهوم دیگری است که در کتاب ماندن در وضعیت آخر، مورد توجه قرار میگیرد و به مثالهای مختلفی از آن اشاره میشود.
کتاب با فرایند ردیابی احساسات ادامه پیدا میکند و کمک میکند که احساسات خود را در رابطه با خود و دیگران، بهتر مدیریت و کنترل کنیم.
خرید کتاب ماندن در وضعیت آخر
دهمین کتاب پیشنهادی پاییز 99 : مدیریت استراتژیک برند
کتاب مدیریت استراتژیک برند(The New Strategic Brand Management) یکی از کتابهای مرجع بینالمللی در زمینهی مدیریت برند و برندسازی است که در بسیاری از دانشگاهها در سراسر جهان، به عنوان منبع آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
![مدیریت استراتژیک برند - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/the-strategic-brand-management.jpg)
کاپفرر کتاب خود را در چهار بخش تألیف و تدوین کرده است.
او در بخش اول کتاب – که حدود صد صفحه را به خود اختصاص داده – فقط روی یک مفهوم متمرکز شده و آن، اهمیت استراتژیک برند است.
البته در این بخش اصل حرفش این است که اهمیت برند و برندسازی، فراتر از چیزی است که بسیاری از ما میاندیشیم.
او همچنین به تنوع برندها اشاره میکند و توضیح میدهد که امروز، نهتنها کالاها و سازمانها، بلکه ارائهدهندگان خدمات، شهرها، کشورها، دانشگاهها و سلبریتیها، همگی در پی ساختن برند برای خود هستند و به دانش برندسازی نیاز دارند.
کاپفرر در بخش دوم کتاب خود، به چالشهای برندسازی در دوران معاصر اشاره میکند.
تکهتکه شدن بازارها، تنوع رسانهها، ظهور برندهای آسیایی (در کنار برندهای مطرح اروپایی و آمریکایی) و افزایش قدرت مشتریان (هر مشتری = یک رسانه) از جمله چالشهایی است که او به آنها میپردازد.
![مدیریت استراتژیک برند - کتاب پیشنهادی پاییز 99](http://hellotomorrow.ir/wp-content/uploads/2020/09/مدیریت-استراتژیک-برند.jpg)
قلب کتاب کاپفرر، بخش سوم آن است که از نظر حجم، بیش از نصف کتاب را به خود اختصاص داده است.
او در این بخش، مطالبی را مطرح میکند که معمولاً انتظار داریم در یک کتاب برند و برندسازی بخوانیم و ببینیم.
انتخاب نام برند، پلتفرم برند، ایجاد و توسعهی زیرساختهای اجتماعی برند، برندسازی در بازارهای بالغ، توسعه برند، تشکیل سبدی از برندها، جوانسازی برندهای پیر و مدیریت برندهای جهانی و بینالمللی، از جمله موضوعاتی هستند که در بخش سوم کتاب مورد اشاره قرار میگیرد.
در ویرایش پنجم، فصل بسیار کوچکی هم به عنوان بخش چهارم کتاب در نظر گرفته شده که در آن، به ارزشیابی مالی برند و نگاه حسابداری به برند پرداخته شده است.
با توجه به مختصر بودن این بخش، به نظر میرسد که در ویرایشهای بعدی باید منتظر گستردهتر شدن محتوای بخش چهارم کتاب باشیم.
پایان داستان 10 کتاب پیشنهادی سال 99
معرفی 10 کتاب پیشنهادی پاییز 99 به معنی خرید و مطالعه همه این کتاب ها نیست !
تنها راهنمایی برای درک بهتر نیاز خود برای تقویت نقاط قوت و پوشش مقاط ضعف است که با کمک دوستان متمم گردآوری شد.
به زودی و در مقالات آتی معرفی دقیقتری از کتاب های تخصصی تر نیز خواهیم داشت.
![](https://affiliate.digikala.com\PromotionBanners\2c98ee8d-69eb-4254-a141-cad1cdb36f13-300x250..gif)